4 hoofdtypen motortuning

motor tuning

Engine tuning is een methode die wordt gebruikt om motoren krachtiger te maken. Motortuning is een noodzakelijke procedure om een voertuigstandaard van efficiëntie en prestaties te behouden of om het vermogen, het aantal kilometers of de economie te verbeteren.

Het afstemmen van een motor is niet iets dat je zelf doet, maar vereist professionele hulp. Het kan worden uitgevoerd op zowel motorbanken als motoren.

De meest gebruikelijke manier om de motor af te stemmen, is door de bougies te vervangen of aan te passen. De bougie is een van de belangrijkste componenten die helpen bij een efficiënte verbranding van benzine. Zonder de bougie is er geen vlam die helpt bij het verbranden van brandstof. Men kan kiezen uit verschillende soorten pluggen, waaronder platina en ijzeren kern.

Het beste van brandstofinjectie
systemen is dat ze goed geschikt zijn voor gebruik met veel automerken.

Een andere populaire manier waarop voertuigen worden getunneld, is door middel van brandstoftoevoer. Als het brandstoftoevoersysteem goed is afgesteld, kan dit de efficiëntie van het voertuig verhogen, vooral bij lange ritten. Dit wordt bereikt door de hoeveelheid brandstof die aan het wiel wordt geleverd te optimaliseren.

Met de geoptimaliseerde brandstoftoevoer kan het afstemmingsproces van de motor het vermogen vergroten, de uitstoot verminderen en het aantal kilometers van de auto verbeteren. De hoeveelheid brandstof die aan het wiel wordt geleverd, wordt brandstofbesparing genoemd, een van de belangrijkste factoren voor de efficiëntie van voertuigen.

Een andere manier om de motor af te stemmen is door inlaatafstelling. Wat de inlaat betreft, zijn er twee hoofdcategorieën, de eerste is afstemming in de open lucht en de tweede is afstemming in de remklauw. Bij het eerste type zijn alle componenten aangesloten op één hoofdleiding. Het tweede type inlaat omvat een beperkende klep die een vacuüm creëert dat essentieel is om de inlaatefficiëntie te verbeteren. Deze twee afstemmingsmethoden kunnen de prestaties van elk voertuig verbeteren, ongeacht het motortype.

Last but not least: een andere afstemmingsmethode die door auto-afstemmingsspecialisten wordt gebruikt, wordt het ontstekingstijdstip genoemd. Bij deze methode worden de bougies afgesteld afhankelijk van de ontstekingstijd van de motor.

Tijdens het ontsteken bepaalt het de hoeveelheid compressie van het gas en de hoeveelheid zuurstof die wordt verbrand. Het ontstekingstijdstip heeft dus een grote invloed op de efficiëntie van de motor.

Motortuning wordt gedaan met behulp van vele methoden, waaronder elektronische ontstekingstester, blauwdrukken, inlaat- en uitlaatafstemming en andere soorten processen.

Met al deze methoden moeten voertuigeigenaren een elektronische ontstekingstester kopen of op maat bouwen. Elektronische ontstekingstesters worden als even cruciaal beschouwd als het handmatige brandstofinjectiesysteem of de brandstofpomp. Om deze reden kan een voertuigeigenaar die zijn voertuig wil tunen dit niet zelf doen;

Klik hier voor meer informatie http://www.chipperformance.nl/